A szútra (szó szerint: öltés) az indiai kultúra rendszerezett (akár írásban, akár szájhagyománnyal terjedő) dokumentumainak alapegysége, tipikusan egy (rövid) versszak. Gyakran a szútrákból álló nagyobb műveket is szútrának nevezik, ilyen például a Jóga szútra vagy a Káma szútra. A legkorábbi szútrák a szertartások (kalpa) leírásai, ilyenek a R̥gveda, a Sāmaveda, a Yajurveda és az Atharvaveda mindegyikében találhatók. Ezek modern tárgyalását ld. például Frits Staal munkáiban. Az Upanishad korszak kiemelkedő munkája a Brahma szútra (Vedanta szútra). Miután a szútra-szerű összefoglalás elsődleges célja a tömör, a memorizálást segítő megfogalmazás, a szútrákhoz igen gazdag kommentáló/magyarázó irodalom (bhashya) kapcsolódik.
Jóga szútrák:
A Jóga szútrák legalább 1700 éve keletkezett, és 195 aforizmából (szútrából), vagyis bölcs kijelentésből áll. De mit tudsz Patanjaliról, ezeknek a verseknek az összeállítójáról?
Valójában senki sem tud túl sokat róla – azt sem tudjuk pontosan, mikor élt. Néhány jógagyakorló állítása szerint az időszámításunk előtti második században élt, és további fontos műveket komponált az ayurvédáról (az ősi indiai orvoslásról) valamint a szanszkrit nyelvtanról, akár valamiféle korabeli reneszánsz ember. Ezzel ellentétben a mai tudósok a szútrák nyelvezete és tanításai alapján a művet az időszámításunk szerinti második vagy harmadik századra datálják, az orvosi és nyelvtani tanulmányokat pedig más Patanjali nevű szerzőknek tudják be.
Akár a világ több hasonló spirituális hősének esetében, születésének története mitikus dimenziókat öltött. Egyik változat szerint azért, hogy jógát taníthasson a földön, egy kis kígyó képében zuhant le az égből, egyenesen édesanyja, a szűz Gonika ( aki maga is egy erőteljes jógini) felfele fordított tenyerébe (ez a gesztus anjaliként ismeretes). Ebben a változatban úgy ismerik, mint az ezerfejű kígyó-király, Shesa (Fennmaradó) vagy Ananta (Végtelen) inkarnációját, aki összetekeredve tartja Vishnu istent.
Manapság, a szupersztár jógaoktatók korában, akik saját magukról nevezik el jógaiskoláikat, furcsának találjuk, hogy ilyen kevés információ maradt fenn Patanjaliról. De a névtelenség igencsak jellemző volt az ősi India nagy bölcseire. Ők ugyanis felismerték, hogy tanításuk egy generációkon átívelő csoport együttműködésének eredménye, és elutasították a maguk érdemeinek elismerését, gyakran egy másik, idősebb mester tanításának tulajdonítva a sajátjukat.
Forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/Sz%C3%BAtra, http://aum.hu/ki-volt-patanjali/
Kép: http://cultura.culturamix.com/espiritualidade/o-atharva-veda